Werkwijze
Omdat je maar één keer afscheid kan nemen
Vroeger werd bij een uitvaart veel waarde gehecht aan hoe het hoorde. Tegenwoordig gaat het om wat bij de overledene hoort. En dat verschilt van mens tot mens. In ons werk als uitvaartverzorgster zijn vooral het persoonlijke contact met nabestaanden en het betekenisvol bezig zijn met mensen – in een kwetsbaar moment van hun leven- voor ons belangrijk. In de dagen voor het afscheid hebben wij dagelijks contact en nemen wij de tijd om stapsgewijs alle aspecten en mogelijkheden die er zijn, aan te reiken. Het is belangrijk dat u de tijd krijgt om over een aantal zaken wat langer na denken; niet alles hoeft de eerste dag geregeld te worden. Ook is het goed om te kijken op welke manier kinderen of kleinkinderen betrokken kunnen worden in de dagen na het overlijden en op de dag van de uitvaart. Wij zijn er om u te helpen kiezen maar ook om, als het nodig is, schroom weg te nemen. Schroom om te kiezen voor een uitvaart die u zelf het mooiste zou vinden. Waarom zou een café-eigenaar in een aula worden herdacht in plaats van in zijn eigen café? Waarom zou een bloementeler niet kiezen voor een afscheid in zijn eigen bloemenkas, tussen zijn eigen teelt. Wij nemen de tijd om uw wensen aan te voelen en naar boven te halen. Niets is raar, bijna alles is mogelijk. U mag ons alles vragen. Het is mooi als een leven voelbaar wordt tijdens het afscheid.
Zoals nabestaanden ons schreven:
‘Jullie hebben gewoon fantastisch werk gedaan de afgelopen week. Alles paste, alles klopte, alles voelde goed.’
‘Iemand begraven is één ding. Iemand met gevoel begraven een kunst.’
‘Nogmaals onze dank voor de wijze waarop jullie werken: zeer attent, met oog voor detail, opvallend onopvallend, correct, warm, menselijk, lief en nog veel meer.’
‘Hartelijk dank voor jullie warme aandacht’